Graafinen ohjeisto on yrityksen visuaalisen ilmeen käsikirja ja se pitää yrityksen ilmeen johdonmukaisena ja hallittuna. Siinä kerrotaan miltä yrityksen tai muun tahon viestintä näyttää.
Graafinen ohjeisto sisältää tunnuksen, logon ja liikemerkin rakenteen ja käyttötavat, värit ja niiden väriarvot, typografian ja muut kuvaelementit. Lisäksi siinä voidaan määritellä kuvamaailma.
Ohjeisto voi myös sisältää ohjeet ja mallit erilaisiin viestinnän tarkoituksiin kuten lomakepohjat, kirjekuoret, käyntikortit, dokumenttipohjat, PowerPoint-pohjat sekä mainokset. Mallipohjien tarkoituksena on nopeuttaa arkea käyttämällä ohjeiston mukaista materiaalia lisäämällä vain tekstin ja kuvat.
Graafisen ohjeiston tulee olla selkeä ja helppolukuinen jotta sitä on helppo käyttää ja ohjeistosta saa kaiken hyödyn irti.
Graafisesta ohjeistosta voidaan tehdä sekä painettu että digitaalinen versio ja se voi olla aloittavalle yritykselle lyhytkin. Sitä voidaan päivittää tarpeen vaatiessa niin että tunnettavuus kuitenkin säilyy. Se on hyvä ottaa käyttöön heti yritystä perustettaessa.
Aloittavan yrityksen graafinen ohjeisto
Pienelle aloittavalle yritykselle riittää usein lyhytkin graafinen ohjeisto, jossa on seuraavat asiat:
-liikemerkki ja logo
-värimääritykset (CMYK, RGB ja webvärit)
-tunnuksen minimikoko
-tunnuksen suoja-alue ts. kuinka lähellä logoa saa olla sijoitettuna kuvaa tai tekstiä
-tunnuksen käytön rajoitukset eli miten logoa ei saa käyttää (esim. väärissä väreissä)
-tunnuksen käyttö eri värisenä (mustavalkoinen, mustan ja valkoisen pohjan päällä, värillisen pohjan päällä)
Lisäksi siinä voidaan määrittää esimerkiksi:
-typografia; kirjainperhe painotuotteisiin ja sähköiseen käyttöön
-käytettävät valokuvat ja tyyli
Yrityksellä on kätevä olla joitain mallipohjia valmiina, ne helpottavat ja nopeuttavat yrityksen arkea kun niihin lisätään vain teksti ja kuvat.
Graafista ohjeistoa voivat hyödyntää myös yrityksen yhteistyökumppanit, kuten painotalot ja mahdollinen markkinointitoimisto.
Graafinen ohjeisto on yrityksen visuaalisen ilmeen käsikirja ja se pitää yrityksen ilmeen johdonmukaisena ja hallittuna.